Communication abstracts of the II Trends and Culture Management Colloquium: Responsive Education.

The event was held online and in the School of Education and Social Sciences at the Polytechnic Institute of Leiria.

19th and 20th of May, 2023


Communications


Miguel Mira

Leiden University


Montar Possibilidades - Teaching Film "Farm to Table"

I began teaching film montage in 2019 at Faculdade de Letras de Lisboa (FLUL) and immediately detected an issue. Students were creating thought provoking and impressive film projects, only for them to be graded and archived. In order to bring their projects out of the seclusion of the archive, and help catapult their careers further, I have created and hosted the film student showcase “Montar Possibilidades”. The showcase began in Sala Salgado Zenha in Coimbra on the 19th of March of 2021, and has had subsequent editions in Teatro Académico Gil Vicente 30th of May of 2022 and Fabrica do Braço de Prata 1st of June of 2022, this year’s edition will be held in Sociedade de Instrução Guilherme Cossoul on the 21st of June. This has three major positive effects, it exposes the students’ work beyond the classroom setting to a larger audience in a professional cinema setting, the Q&A after the film’s showing grants the students the experience of speaking at a film showing and speaking to the public about their artistic creation, and finally it fosters collaboration between the University and professional institutions further developing and bridging the gap between the students’ academic and professional life. Teaching film must go beyond the creation of the film, it must also contemplate audience reception and help publish the students’ films for a more expansive impact. 




Patricia Filipa Ribeiro Martins

University of Coimbra


Cultural and Artistic Mediation at Escolal - or a way to engage school and community in building something bigger, and with art and affection


We believe that art and affection can connect people. Building something in common is a way to promote social cohesion, tolerance and awareness of the value of cultural diversity. We also believe that the school is a privileged space to work on these issues and that the school that offers new opportunities for dialogue, opinion, appreciation of diversity, promotion of citizenship, inclusion, democracy and new approaches in learning environments will be at the top in the future of education.

Cultural and artistic mediators working in and within schools can help bring the process to fruition. Contact with the arts and participatory arts, not in formal ways of artistic education, but education through art, contacting, experiencing, getting to know, talking, discussing and co-creating something great, such as the joint construction of a democratic sense and of belonging to a community. This is the school in we believe!



Sandra Regina Rech

UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina


“A Europa não é meu centro”: a práxis pedagógica dos cadernos de tendências decoloniais


A partir da frase dita pelo cineasta senegalês Ousmane Sembéne no documentário independente “Caméra d’Afrique” (1983), “A Europa não é o meu centro”, este relato de práxis pedagógica apresenta o exercício de concepção de Cadernos de Tendências Decoloniais, proposto para a 3ª fase do curso de Bacharelado em Moda, da Universidade do Estado de Santa Catarina, Brasil. A proposta é se afastar do conhecimento eurocêntrico sobre os estudos de tendências, instituído como universal, para recuperar pensamentos e vozes confiscados pela história da América Latina, defrontando o desafio de pensar narrativas e vetores emergentes, a partir de outros sujeitos, de outros lugares e de outras concepções e perspectivas do mundo, que não seja a Europa. O processo de pesquisar tendências compreende a evolução de determinadas influências exercidas sobre um contexto e o delineamento de visões, planos e conjunturas futuras, enquanto a decolonialidade busca transcender historicamente a colonialidade, num processo crítico ao eurocentrismo. Nesta experiência, a pauta reside no conceito cunhado pela pesquisadora Catherine Walsh, a partir do entendimento de que não é possível reparar ou reverter a estrutura de poder colonial, mas encontrar meios de desafiá-la continuamente. Sem a pretensão de oferecer respostas definitivas, esta comunicação objetiva convidar os ouvintes para esse debate, ainda tão pouco abordado nos currículos dos cursos na área da moda. 



Raquel Valença,  Michelli Stumm e  Juliane Bazzo.

Observatório Sistema Fiep


Tenda  - Grupo de Estudos sobre Tendências: uma iniciativa de PD&I no universo corporativo 


O Tenda - Grupo de Estudos sobre Tendências constitui uma iniciativa de Pesquisa, Desenvolvimento & Inovação (PD&I) da Gerência de Desenvolvimento de Produtos e Negócios vinculada ao Observatório Sistema Fiep  -  Federação das Indústrias do Estado do Paraná, no Brasil. Com uma experiência acumulada de 18 anos, o Observatório configura uma área corporativa transversal, especializada em soluções estratégicas de prospectiva, planejamento, pesquisa, inteligência analítica e articulação de atores, dirigidas a organizações públicas, privadas e da sociedade civil. Nesse contexto, nasceu em 2023 o Tenda que, atualmente, engaja 20 pessoas, de três coordenações de negócios que compõem a Gerência de Desenvolvimento de Produtos. A proposta do Grupo está em amadurecer conceitos, ferramentas e a atuação em equipe para o design de futuros. Esta comunicação almeja apresentar a metodologia de trabalho do Tenda que, neste ano, se implementa a partir de um projeto especial sobre o futuro do trabalho na América Latina, analisado em quatro frentes temáticas: relações de trabalho; diversidade, inclusão & equidade; significado do trabalho e tecnologias. 



Fernando Pereira [1,2], Elsa Ramalhosa [3,4], Manuela Meireles [3,4], Juliana Almeida [3,4], Vera-Ferro-Lebres [3,4]

[1] Instituto Politécnico de Bragança

[2] Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto

[3] Centro de Investigação de Montanha (CIMO)

[4] Laboratório Associado para a Sustentabilidade e Tecnologia em Regiões de Montanha (SusTEC)


ECOLAH PROJECT: Embracing a complexity oriented learning approach in health — the Portuguese experience


ECOLAH aims to improve how higher education supports a healthy society through a co-creation approach with a human-centered design. The project's team includes educational innovators from formal, non-formal, and informal learning environments. The Portuguese team, represented by Polytechnic Institute of Bragança, will contribute to all phases of the project, which include the co-creation of a study course framework with a dynamic complexity-oriented learning system and four modules to empower learners to navigate health complexity and the piloting within a virtual learning space and eBook with open access concepts and materials. ECOLAH also includes an educators' capacity-building concept, an intensive program, and a decision-makers workshop concept. Piloting activities, capacity-building events, and evaluative approaches for learning in health complexity are also included. The project has the support of critical friends, including UNESCO's Global Futures Literacy Network and the Dutch Top Sector Life Sciences & Health, offering an opportunity for international networking for Portuguese health education, specifically Dietetics and Nutrition. ECOLAH's goal is to create a team of educational innovators to support a healthy society through higher education. (This work was funded by the European Union Erasmus + Programme, under ECOLAH: Embracing A Complexity Orientated Learning Approach In Health-KA220-HED-22B8B3FD).



Jaime Maravilla Martínez

University of Murcia


Exploring from Advertising: a Methodology for Digital Shopping Trends.


Over the last few years, the digital environment has experienced a paradigm shift. Accelerated by COVID-19, brands had to digitize their business models. Although traditional brands were not the only ones to launch their e-commerce, new players, such as the pure players, found e-commerce the core of their business. In light of the above, the main aim of this research is to meticulously develop a methodology for the analysis of e-commerce trends. Through an interdisciplinary perspective that combines cultural and sociological research with an examination of market trends and data analysis, this project seeks an additional two-fold objective: (1) To establish a firm link between social consumption and purchasing trends to form the axis of consumer culture lifestyles. (2) To provide a methodical structure that helps brands make informed decisions about branding aesthetics and commercial strategies. The expected scientific results point to the relevance of consumer trends in digital business development and how they can help to consolidate catalogs and increase product life cycles. Relatedly, the changes experienced in the behavior of brands with their consumers in digital business have created juxtapositions between brand discourses and their aesthetics. Therefore, results hint at a foreseeable methodological approach to e-commerce.



Catarina Menezes [1,2], Inês Conde [1], Leonel Brites [1,2,3], Marta Oliveira [1,]

[1] School of Education and Social Sciences, Polytechnic of Leiria

[2] Centro de Estudos em Educação e Inovação (CI&DEI)

[3] Centro de Estudos Interdisciplinares da Universidade de Coimbra (CEIS20)

[4] Instituto de Investigação em Design, Media e Cultura (ID+)


The (multiple) forms of the book: a hands-on perspective for a post-digital world 


Challenged by advances in digital landscapes, media, and new technologies, higher education teaching needs to adapt processes, methods, and approaches. From the role of the teacher to the introduction of disruptive pedagogies, we face challenges regarding learning environments with no simple or immediate answers, such as immersive territories, the metaverse, or artificial intelligence. In parallel with this digital and media revolution, we face an urgent need to counteract damaging outcomes in terms of mental health. The exponential growth of the issue, which impacts all quadrants of higher education contexts, damages students, teachers, and families’ quality of life, resulting in diagnosing conditions such as depression, anxiety, or accelerated thinking. Considering this scenario, faced with trends of disaffection with digital (Jorge et al, 2023; Petit, 2015), we suggest looking closer at the multiple dimensions of books. As multi-sensorial artifacts, books, whichever the format, involve hands-on practice and editorial production skills while helping to develop many other competencies. The multiple dimensions bookmaking evokes – storytelling skills, creativity, focus, attention to detail, patience, and others – combined with the feeling of accomplishment, justifies reflection on these practices in higher educational contexts, exploring materiality and craft as tools to promote a positive impact in a post-digital world.



Daniel Augusto Estácio Marques Mendes Gaspar

ESTGV - Escola Superior de Tecnologia de Viseu


Desenvolvendo conhecimento e competências através de um evento: bootcamp Bootcamp Quality&Logisitcs


As instituições universitárias, desde o processo de Bolonha, começaram a dar mais importância a uma aprendizagem ativa, mais centrados no aluno, no desenvolvimento das suas capacidade e competências e com uma forte ligação à sociedade e às empresas. 

O BootCamp Demola Quality&Logisitic foi uma iniciativa de trabalho colaborativo e multidisciplinar, que pretendeu usar uma metodologia ativa de aprendizagem, com inspiração na metodologia da comunidade global de co-criação DEMOLA, aplicada à área da Gestão Industrial, principalmente à qualidade e Logística. 

Os alunos foram desafiados a imaginar o futuro das operações de um sector específico da região de Viseu, neste caso de produção e comercialização de frutos pequenos, tendo em conta vários aspectos técnicos, mas principalmente aqueles que estão relacionados com a qualidade e logística. O evento decorreu num só dia, e teve duas partes, manhã e tarde. Sendo lançado um conjunto de problemas e desafios aos alunos ao longo de todo o dia. 

Com este primeiro evento, também quisemos desenvolver uma prática inovadora pedagógica que permita que possa ser aplicada em outras unidades curriculares e noutras áreas do saber e que motive os alunos a desenvolver competências e a adquirir conhecimentos através de casos reais de empresas e negócios. 



Manuel Pinto Grunfeld

CEAUL, Faculdade de Letras das Universidade de Lisboa


Articulações semióticas para a análise de tendências socioculturais na comunicação de marcas de destino: O exemplo de Leiria.


Esta comunicação apresenta elementos-chave e relações entre branding e tendências socioculturais, especificamente no campo da comunicação estratégica e publicitária na categoria de marcas de destino contemporâneas. Com esse objetivo, começa-se por rever os conceitos de branding, marcas de destino e tendências socioculturais. Em seguida, desenvolve-se uma proposta metodológica para a elaboração de uma análise semiótica de textos audiovisuais, que articula a leitura conotativa com a aplicação do quadrado semiótico em busca de um mapeamento de tendências. Por fim, analisa-se um caso real por meio da leitura independente e comparativa dos signos presentes numa peça audiovisual de promoção de uma marca de destino. O exemplo compartilhado consiste num anúncio publicado em 2022 que convida a visitar a cidade portuguesa de Leiria, escolhido por conveniência, como uma amostra local de caráter próximo e prático para a aplicação da proposta metodológica, no âmbito do II Colóquio de Gestão de Tendências e da Cultura. Neste sentido, é levantada uma triangulação teórico-operacional entre branding, análise semiótica e tendências socioculturais, de forma a visualizar e discutir a utilidade e projeção destas ferramentas integradas para a análise de padrões associados à comunicação de lugares como marcas de destino.



Layla de Brito Mendes

University of Minho; IFRN.


Strategies and tools for observing trends: a contribution to fashion designers' creative process.


In its path of consolidation as a transdisciplinary academic field, Trend Studies finds space to develop in the context of Fashion, as it addresses aspects related to theory, practice, and criticism of the Fashion System. In commercial terms, establishing the trend market (of agencies/offices) is an important chapter in the history of Fashion. Observing the transformations of societies and individuals and using this information in the development of products and services was one of the pillars that supported the process of industrialization of fashion, and contributed to its contemporary perception as a sociocultural phenomenon. Since then, trend books and reports have been used to support the creative process, but their acquisition represents a high financial investment, which sometimes is not viable. Thus, the preliminary results of a doctoral research demonstrate that it is important to think about strategies and instruments for observing sociocultural trends to be used by professionals in the fashion industry. These results reiterate that the exercise of research (namely observation of trends and analysis of the observed content) can contribute to the professional's creativity and make him more autonomous, able to deal better with the market's competitiveness and any mishaps that may arise.



Bert Van Thilborgh

Futureproved Trendwatchers


Trendsurfing.


Historian, trendwatcher and futurologist Bert Van Thilborgh guides you in his first book Trendsurfing through the processes of change within our rapidly evolving, extremely volatile, uncertain and ambiguous society. Trendsurfing is a methodological book, in which the author clarifies the techniques of trend analysis and puts them in a structural model. In addition, this book provides tools how to surf and innovate on trends. The author asked himself a lot of questions when he wrote Trendsurfing. What are the trends that challenge us today? How deeply are trend developments rooted in our society? Where can we find trends? Who initiates trends and how do they evolve over time? Can we sense or even predict trends? Are there different types of trends? And what about anti-trends? Or fads, hypes and hits? Are trends cyclical or periodic? What is the role of human behavior on trend developments? And what do we mean by societal context? What sources can we use if we want to research trends ourselves? Which models are available for conducting trend research yourself? How are we going to implement trend-driven innovations? Bert Van Thilborgh answers all these questions and gives examples from his own practical experience as a trendwatcher. The author observes, quantifies, explains and forecasts a future direction on how trends can further develop. He chooses (inter)national examples within different industries, profit and non-profit. Trendsurfing is a management book for trend-sensitive, trend-setting or forefront-running CEO’s, board members, entrepreneurs, marketeers, innovation specialist, product developer trendresearchers and policy makers. In the end, everyone wants to surf on the tides of change.



Andrea Greca Krueger

BERLIN/UTFPR


A caça ao cool: uma investigação dos caminhos metodológicos trilhados por profissionais que pesquisam tendências para organizações


Desde a década de 90, a pesquisa de tendências, que tem o coolhunting como praxis inicial, tem sido utilizada por organizações em articulação com a estratégia, marketing, investigações de mercado, comunicação e design para o desenvolvimento de produtos e narrativas comerciais. Sua aplicação visa a perceber mudanças em configurações socioculturais, detectar padrões que surgem a partir delas e transformar as informações obtidas em algo rentável. Apesar da popularidade, a prática ainda habita o campo empírico. Não há padrões estabelecidos de metodologias e nomenclaturas, apesar dos esforços recentes da área acadêmica dos estudos das tendências. Este trabalho propõe uma arqueologia do conceito de cool desde o século 15 na África, onde representava uma sensualidade rara, até os dias atuais, quando, ainda raro, tornou-se um ativo atraente e potencialmente lucrativo para marcas e empresas. A presente pesquisa investigou os caminhos metodológicos trilhados por oito profissionais que pesquisam tendências – e, portanto, tentam capturar o cool – para organizações, como empresas, fundações, agências de comunicação e propaganda, entre outras. A discussão pretende obter reflexões e, eventualmente, reconhecer padrões em modos e práticas de pesquisar tendências. Para tanto, utilizou-se uma abordagem qualitativa de cunho exploratório, com dados coletados por meio de entrevistas semiestruturadas, que serão analisados, posteriormente, à luz da análise de conteúdo, conforme proposta por Laurence Bardin.



Luana Bistane

LadoBe Creative Agency


Interseções entre Tecnologias Emergentes, Tendências e Gestão Cultural: Navegando no Futuro Digital


A comunicação que apresentarei tem como objetivo discutir a interseção entre gestão cultural, tendências, tecnologia e transição digital. Vamos explorar como a gestão cultural pode ser impactada pelas tendências atuais e pelas tecnologias emergentes, e como as organizações e os agentes culturais podem se adaptar à transição digital em andamento.

Vamos explorar como as tecnologias emergentes, como a inteligência artificial, a realidade aumentada e virtual, e a blockchain, podem ser aplicadas no ecossistema da Cultura, desde a criação e produção até a distribuição e promoção de eventos e atividades culturais.

Por fim, abordaremos a transição digital em andamento e as implicações que ela tem para a gestão cultural. Discutiremos como as organizações culturais podem se adaptar às mudanças no comportamento do público, à crescente importância das plataformas digitais e à necessidade de reinventar modelos de negócios para enfrentar os desafios do ambiente digital.

Em resumo, esta apresentação visa aprofundar a compreensão de como a gestão cultural pode se beneficiar do monitoramento de tendências e das tecnologias emergentes, e como as organizações e agentes culturais podem se adaptar à transição digital em andamento reconhecendo e mapeando oportunidades que vão desde novos cruzamentos estéticos a novos modelos.



Natália Centeno Santos

IADE - Faculdade de Design, Tecnologia e Comunicação da Universidade Europeia


A brave new and surreal world: a sociocultural trends research in the post-pandemic context.


This project presents a comprehensive analysis of sociocultural trends, by mapping and examining micro trends correlated with Surrealistic Escapism and Experimental Macrotrend. For this research, it was applied a qualitative analysis following the methodology proposed by Gomes et al. (2021). The purpose of this study is to map and understand new mindsets drivers and the importance of tracking consumer needs and values. The main research question defined is related to the understanding of the contemporary's arising need for escapism and surreal experiences. The qualitative methodology applied is oriented by the collection of data through coolhunting and desk research and analyzing using the evidence wall method and with specialist interviews for validation. The results indicate that there is an increasing search for escapism and surreal experiences, which indicates that technology leads to a more plural and flexible society with the need to explore and escape. This research contributes to the field of Trend Studies by applying a practical and academic methodology, which provides data to highlight emerging mindsets after the covid-19 pandemic. The findings have important implications for understanding consumer drivers and needs, also providing practical and academic research to the field. Overall, this project delivers valuable insights to help develop new projects and strategies in several fields.



Paulo Nóbrega Fontela
Wide Wisdom Consulting


Estudos de tendências aplicados à Gestão Cultural: Com Calma — Espaço Cultural, uma metodologia de desenvolvimento de públicos, comunidades e branding institucional no sector cultural de Lisboa de 2017 a 2019


O Com Calma — Espaço Cultural é um espaço situado na freguesia de Benfica que conta com mais de 6000 associados (à data de 2019) e com uma agenda mensal com variados eventos culturais desde workshops, debates, espetáculos de teatro, exposições, entre outros, a aulas regulares de yoga, escrita criativa e interpretação. Além disso, o espaço dispõe de uma biblioteca comunitária, e conta ainda com uma cafetaria de apoio aos eventos.

Esta comunicação vai abordar a metodologia desenvolvida e sustentada pelo uso do estudos de tendências, de modo a solidificar a instituição como um entidade de referência no tecido cultural de Lisboa. Os desafios propostos da ação cultural num território limite e como estes alteram a abordagem da gestão cultural numa estrutura jovem e em expansão. Nomeadamente demonstrando, através do uso do estudo de tendências, a transferência de conhecimento, a construção de comunidades e a aplicabilidade à atividade de gestão cultural.



Ana Claudia Mei Alves de Oliveira,  Érika Piedade, Lidiane Oliveira da Silva

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).


Gamificação e Inclusão: Uma análise semiótica das iterações nos meios educacionais digitais para a Geração Alpha com TDAH


O artigo explora o comportamento sociocultural que muito se difundiu a partir da gamificação que marca o social com a aplicação de mecanismos e dinâmicas dos jogos digitais para motivar e ensinar os usuários de forma lúdica. Como base desse estudo, a análise serve-se da teoria semiótica de A. J. Greimas que tem como método o percurso gerativo do sentido, e das complementações desenvolvidas por E. Landowski com os regimes de sentido, interação e risco para estudo dos meios educacionais investidos na formação de crianças e adolescentes nascidos entre 2010 e 2025, conhecidos também como Geração Alpha, cujas manifestações comunicacionais carregam reconfigurações das expressões que eram até então empregadas no sistema educacional tradicional. Objetivamos explorar as mudanças nas interações e compreender como essas mostram novas tendências na comunicação, particularmente marcadas por um excesso de estetização do plano da expressão, assim como do plano do conteúdo com os recursos de figurativização, de enunciação para elaborar as narrativas que põem em circulação os valores que afetam os modos de produção de sentido. Como exemplo, serão abordadas a digitalização, a incorporação dos dispositivos eletrônicos, e a necessidades de conteúdos contemporâneos como a inclusão de crianças e adolescentes com TDAH.



Janiene Santos

USP/SLU/MU/ESPM


Como as tendências socioculturais influenciam a educação e o futuro das profissões no médio prazo.


As tendências socioculturais impactam o cenário do consumo transversalmente, e influenciam até mesmo a escolha das profissões dos jovem num futuro de curto a médio prazo. Nossa proposta é, além de discutir o processo de formação das tendências de comportamento e consumo, mostrar como filmes, novelas, séries de TV e o universo midiático tem um papel fundamental nessa dinâmica, expondo alguns exemplos e dados aqui dos Estados Unidos, onde cursos superiores de Criminal Justice, Criminology, Forensic Psychology, entre outros, possuem uma procura enorme entre uma geração que cresceu assistindo Criminal Minds (2005-2020), entre outros produtos culturais que corraboraram para a forte tendência global que ainda percebemos em relação ao interesse por crimes reais nos dias de hoje.



Raquel Sodré

CEAUL, School of Arts and Humanities - University of Lisbon


Pedro Pascal, the star next door — Archetypes, decolonisation and trends.


 The Chilean actor currently leading big production efforts such as The Mandalorian and The Last of Us has quickly conquered hordes of fans who appreciate him not only for his acting skills, but also for his unique charisma when he is simply Pedro Pascal himself. The phenomenon is a signal that masculine sex appeal has changed, and this is what Raquel Sodré is going to talk about in her session. Archetypes, the concept of decolonisation and macro trends will be in order. And, of course, abundant Pedro Pascal memes.



Ana Isabel Valongo dos Santos

School of Technology and Management of the Polytechnic of Leiria


Flipped classroom – an application in the context of Statistics.


Although the use of Flipped Classroom and Gamification techniques are already well-established in secondary education, particularly in the areas of education and social sciences, their implementation in higher education, especially in more technical subjects, raises several additional questions. This is mainly due to the lack of scientific and technical rigor displayed by students in the early stages of their learning process. Therefore, the aim of this study is to present the implementation of a Flipped Classroom project in the Statistics curriculum. The focus will be on analyzing the difficulties experienced by students during the process of knowledge construction (abstraction in context), as well as its transmission to their peers. To achieve this, a project was implemented in which students were required to build a game (using computer technology or not) to explain the knowledge they have acquired to their classmates.



Susana Raquel Carvalho Ferreira

School of Technology and Management of the Polytechnic of Leiria


New Trends in Discrete Mathematics classes


Abstract: The introduction of new learning methodologies in higher education is not a very common practice in technological courses, namely in the area of engineering. The demanding and extensive programs of several subjects limit the possibility of implementing more collaborative practices or sharing and discussion methodologies. However, the mindset of the current generation of students is different from that of the previous ones. Their willingness and attention span are reduced if we cannot engage or motivate them in the topics covered. Bearing this evidence in mind, in the academic year 2022/23, the team of professors who teach the practical-laboratory component of the Discrete Mathematics curricular unit prepared a lesson plan that includes the introduction of pedagogical practices such as gamification, problem-based learning and escape rooms with the aim of captivating and engaging students throughout the semester. This communication intends to present the approach that is being implemented in the Discrete Mathematics subject of the Computer Engineering course (daytime regime) at the School of Technology and Management (ESTG) of Polytechnic Institute of Leiria. The results obtained so far will also be discussed and shared.



Suzana Cohen

CEAUL, School of Arts and Humanities - University of Lisbon


An overview of technology trends and its impacts in education


This communication considers the main technology trends mapped by Cohen (2020) as a starting point to articulate contemporary technology manifestations. We go on a journey to understand the tech trend flux, based on contemporary trend manifestations and how these examples impact mindsets and reflect tech trends such as The New Space-Time Hoax; Representation of Oz, Theo[Techno]Centric Hope; Continuous Future: and The Spectacular Circuit (Cohen 2020). This research brings to light examples within the Education domain. The impacts of Artificial Intelligence in Education, the Future of Work and the emergence of synesthetic experiences are some examples. Baudrillard (1981); Bostrom (2016); Cohen (2020); Cohen (2021); Gomes, Cohen, Cantú and Lopes (2021); Kurzweil (2005); Schein (2004); Selfridge and Sokolik (1975), are some of our references.



Sem Devillart [1], Andres Leon-Geyer [2]

[1] School of Visual Arts NYC
[2] Pontificia Universidad Catolica del Peru


The Shapes to Come- The Shift from a Network Society to Transmodal Realities

by Sem Devillart and Andres Leon-Geyer


Following the idea that our communication tools are shaped by us just as much as they shape us, plenty has been written about the correlation between digital networking technologies and social, political, economic and cultural changes. And yet we know very little about changes brought in those same categories by XR (Extended Reality)... a soon to be ubiquitous medium. The presentation “The Shapes to Come” explores the emerging changes we can witness now in culture - from pop to politics - as a forebringer of the phenomena resulting from the connection between culture and technological developments. Based on XR as a multimodal technology model, the research focuses on detecting common patterns between different cultural artifacts to use them in the analysis of socio-cultural logic, ways of relating to the environment and reality, ways of making sense of the world and of one self, as well as systems of contemporary values and interests. These observations help develop the idea of a Leitmotiv of the time as an exploration instrument, which allows a multidisciplinary approach to current manifestations - from the aesthetics to the political, from micro to macro perspectives, as well as short and long term perspectives. The outline of the current evolution of thought patterns leads us to propose that we are experiencing a deep cultural shift from a networking logic to a logic of transmodality.



Gustavo Silva

Programa em Cultura e Comunicação, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa


Alternative Narratives: A Sociocultural Trend Report


This communication will present the process and results of a master thesis in Culture and Communication in the research field of Trends Studies at the University of Lisbon. The starting point for the project was the macro trend Protagonist Identities, identified by the Trends and Culture Management Laboratory (2020, 2022), with a special focus on its micro trend Political Bodies. The first trend addresses the tension between the collective categories of identity and their end by proposing a construction that is only individual, bringing a constant review of the concept of identity, while the second one talks about a movement of groups that seek a transformation in the social system in a context of lack of equity in representations and trust in authorities. Through the trendwatching approach (Gomes, Cohen & Flores, 2018; Higham, 2009; Mason et al, 2015), and using methodologies such as desk research, coolhunting, and semi-structured in-depth interviews with creators, it was intended to observe signals that indicate changes in the trends DNA, new directions, narratives, or even the emergence of new other trends. Finally, a trend report was created (Gomes & Cantú, 2022) addressing each stage of the research process, as well as the articulations between the results of each methodology applied, and the narrative of the identified trends.



Devon Powers

University of Michigan


Toward An Agenda for Trend Studies


What is trend studies? Where has it been, where is it going, and how will it get there? This talk will offer some food for thought about the burgeoning subdiscipline of trend studies and argue that it deserves more prominence within media and cultural studies. Among its many advantages, trend studies offers media studies a way of grappling with two of persistent quandaries within the study of media and culture: 1) a means of taking stock of ephemeral social change; and 2) a way to better account for the power of the zeitgeist. I will offer a few ideas for avenues that trend studies can take and invite audience members to participate in the development of an international trend studies research collective. 



Nelson Pinheiro Gomes

CEAUL, School of Arts and Humanities - University of Lisbon

Trend Studies are not (necessarily) about the future. The early epistemology of an approach for the strategic management of culture.

Working with Trend Studies implies, many times, an articulation with Future Studies. This is normal since trend analysis is a common environmental practice in future exercises. However, with the scientific development of Trend Studies, we are left with the question “are we dealing with the future”? Trend analysis can be, has been, applied in future studies, it is an important contextual part of it. However, we argue that we don´t have to perform a cognitive foresight or forecasting process. Trend Studies dwell in the same focus as many other strategic disciplines – like marketing, branding, market studies –, and it works for solutions that endure. But, as others, it does not necessarily perform foresight and forecasting exercises. Trend Studies are an approach with specific concepts (like trends, coolhunting and cool) and articulations of methods that work to map culture and change and propose strategic solutions to identified problems and challenges at the social, business, politic and creative levels. It´s basis, as we already proposed (Gomes e Cantú, in press), is part of a larger and possible Culture Studies sub-discipline of Strategic Culture Management in which the main premise is to apply cultural analysis in strategic settings. To apply an operational concept of culture (in this approach very associated with cultural change) and specific methods of cultural analysis both in hermeneutical or field work terms to (1) understand new cultural dynamics and shared mindsets that change the mainstream, to (2) generate strategic insights that can guided applied projects and policy making.


William Afonso Cantú
CEAUL/CI&DEI
School of Education and Social Sciences, Polytechnic of Leiria

The Pedagogical Praxis of Trend Studies: co-creation and culture.

This communication presents a study on the effectiveness of collaborative co-creation pedagogical practice in the context of a coolhunting experiment conducted with students, based on active-research. Traditionally, each group involved in the coolhunting process would independently identify and analyze signals. However, in this study, the groups worked collectively on the same set of signals, fostering collaboration and knowledge exchange. The process of collaborative signal collection and critique generated lively discussions and facilitated knowledge exchange among the students. Moreover, this collaborative coolhunting process enabled the students to focus on developing more effective communication strategies and artefacts. The process of collaborative signal collection and critique generated lively discussions and facilitated knowledge exchange among the students. The collaborative coolhunting process enabled the students to focus on developing more effective communication strategies and artefacts.


Lúcia Magueta
CI&DEI
School of Education and Social Sciences, Polytechnic of Leiria

Educação contemporânea e formação docente em artes visuais

Partindo de alguns dados de produção científica recente, esta comunicação incide sobre a formação de profissionais para o ensino das Artes Visuais na Educação de Infância e no Ensino Básico que, na atualidade, tem de estar alinhada com as novas formas de gerar conhecimento. Considerar a expressão artística como forma de desenvolver o pensamento e providenciar situações de aprendizagem inovadoras em que o educador/professor assume o papel de facilitador são pontos de reflexão que, ainda hoje, quebram paradigmas relativamente às práticas do ensino das Artes Visuais. A educação contemporânea exige aos profissionais uma intervenção multifacetada que atenda ao desenvolvimento da sociedade, da ciência, da tecnologia e que, simultaneamente, se foque no indivíduo. É com este sentido que a investigação recente orienta a formação docente para: trazer experiências novas aos futuros educadores e professores, atendendo aos seus interesses e pontos de partida; privilegiar a construção de conhecimento através da prática artística e da discussão e fruição das formas de arte desenvolvidas; criar a aproximação à arte contemporânea e à oferta cultural disponível; diversificar metodologias de ensino e aprendizagem e possibilitar o contacto com vários meios de criação plástica, numa perspetiva de integração; promover a utilização de ferramentas digitais e o uso de formas diversas para registo dos processos criativos; possibilitar o desenvolvimento de competências de investigação em educação artística; promover a integração de conhecimento, associando teoria e prática; favorecer a construção de uma consciência pedagógica que privilegia a prática expressiva e criativa livres e incentiva a anulação de estereótipos; e, ainda, intersetar o conhecimento específico com a perspetiva da intervenção educativa com crianças / alunos.